Ø 50mm
Slaglängd: 45mm
Inkl. topplock, kolv, ringar, bult knaster, packningar
En av de kraftigaste racingcylindrarna på marknaden, framtagen av Airsal, som utlovar en hög kvalité och snygg design.
Cylindern har tre boosportar (precis som Malossis MHR Team cylinder). Oval och tvådelad avgasport.
Topplocket är designat så det går upp 1,5mm i förbänningskammaren för bättre tätning.
Kolven som ingår är tillverkad av Vertex och har en kolvring.
Denna cylinder måste användas ihop med ett vevparti som har 45mm slaglängd. (se Airsal Vevparti Racing Xtreme 593638)
Cylindern bör köras med minst 21mm förgasare samt med ett racingavgassystem.
OBS! P.g.a. storleken på denna cylinder krävs det att motorblocket borras till 55mm
för att cylindern skall kunna monteras.
VIKTIGT!
För att maximera cylinderns livslängd och prestanda
är det viktigt att den monteras och körs in på rätt sätt:
För att förhindra att cylindern värmenyper var noga med att smörja in kolv och cylinderlopp
med 2-taktsolja innan montering.
En nymonterad cylinder måste också köras in för att hålla längre.
Undvik därför hårda påfrestingar, som att pina mopeden i branta och långa uppförbackar.
Tillverkarna av cylindrarna rekommenderar att du aldrig ska köra över 3/4-gas de första 500km efter att du monterat en ny cylinder, eller bytt kolv.
Följs dessa anvisningar har du en cylinder som håller längre!